Dit team werd al jaren geconfronteerd met grote uitdagingen, zoals vertrekkende teamleden, verpleegkundig specialisten en dokters. Daarnaast viel een aantal collega’s langdurig uit door ziekte en zijn er een aantal openstaande vacatures. Er ontstond gebrek aan plezier en onderling vertrouwen.
Maak kennis met het team
Dit team van verpleegkundigen en therapeuten met ieder hun eigen specialisme werkt in een ziekenhuis. Samen met de afdelingsmanagers helpen ze een specifieke patiëntengroep. Ze zijn samen een kundige groep mensen die graag goed werk doet.
Een nieuwe manier van samenwerken
Op het moment dat Sabine kennismaakte, noemden mensen een gebrek aan plezier, gevoel te moeten concurreren en afnemend onderling vertrouwen als grootste klacht. Men vreesde ook voor de kwaliteit van hun werk. Desondanks nam het team samen de uitdaging aan om op zoek te gaan naar manieren om beter met elkaar samen te werken. Ten gunste van meer kwaliteit, meer vertrouwen en meer plezier. Uitspreken dit samen te gaan doen, was een eerste succes.
In 5 stappen naar betere samenwerking
Bij deze opdracht werkten we samen met de intern organisatieadviseur van het ziekenhuis, de afdelingsmanager en natuurlijk de therapeuten en verpleegkundigen zelf. Zo deden we dat:
- We maakten kennis met de afdelingsmanager en onderzochten de context van dit team. Zo leerden we de doelen van het ziekenhuis en de afdeling kennen en kregen we meer begrip van de samenwerking met andere disciplines.
- Omdat de interne organisatieadviseur al een-op-een-gesprekken met teamleden had gevoerd, was de volgende stap een bijeenkomst van twee uur met het team. We onderzochten het vraagstuk en spraken over wederzijds vertrouwen van hen naar ons. Als we willen dat het slaagt, hebben we van iedereen betrokkenheid nodig!
- We stippelden op basis van de verzamelde informatie een maatwerktraject uit met daarin een aantal thema’s, zoals: open communicatie en vertrouwen, effectieve werkprocessen en samenwerking tussen verpleegkundigen, management en dokters. De inhoud van het werk stond centraal.
- Er werden 5 bijeenkomsten van nog geen drie uur georganiseerd. Korte en krachtige sessies zijn belangrijk in een ziekenhuis: de meeste tijd moet naar patiënten gaan! Elke bijeenkomst leverde concrete resultaten op en elke sessie werd afgestemd op de realiteit van dat moment. In totaal waren we een klein jaar met elkaar in contact. Een jaar waarin veel veranderde en de teamleden gaandeweg leerden hoe zij met veranderingen en de samenwerking om willen gaan.
“Een succesformule is dat Sabine samen met het team bepaalt welke doelen men wil bereiken en welk traject hiervoor nodig is.” – Afdelingsmanager
Concrete plannen als sleutel voor verandering
Het resultaat is een aantal concrete projecten, die de teamleden zelf bedacht en uitgevoerd hebben:
- Een vergaderstructuur die beter aansluit bij de behoefte die ontstaat vanuit het werk.
- Leren over effectieve vergadertechnieken en die samen toepassen. Iedereen is verantwoordelijk voor een geslaagde bijeenkomst.
- Nieuwe afspraken over een aantal belangrijke procedures. Elkaar aanspreken op de naleving ervan. En ook andere zorgprofessionals inwerken op de nieuwe procedures.
- De relatie met verwijzers en andere zorgprofessionals verbeteren.
- Een teamuitje organiseren, met als enige doel: ongedwongen samenzijn en elkaar leren kennen.
Het vertrouwen in elkaar herwonnen
Emoties als hoop, motivatie en vertrouwen groeiden terwijl teamleden met elkaar aan de slag gingen en merkten dat zij succesvol waren. Eenmaal doelgericht aan de slag met projecten die de inhoud van het werk raken, lukte het ook steeds beter om open te communiceren en constructief om te gaan met conflicten.
De afdelingsmanager is telkens nauw betrokken geweest. Na de afronding concludeerde zij:
“Er is meer openheid, meer vertrouwen en meer vaardigheid om op een constructieve manier met de uitdagingen om te gaan. Sabine helpt door met haar open blik en positieve houding een veilige sfeer te creëren. Hierdoor ontstaat ruimte om te kunnen ontwikkelen. Ze geeft woorden aan emoties, waardoor ze bespreekbaar worden.”
De samenwerking tussen Sabine en de afdelingsmanager heeft zich verder ontwikkeld. Ze werken intussen regelmatig samen aan andere samenwerkingsvraagstukken in het ziekenhuis. Bureau voor Bevlogenheid gaat graag langetermijnrelaties aan, omdat we daardoor echt kunnen helpen bij lastige vraagstukken die onderling vertrouwen vereisen.